lauantai 19. toukokuuta 2012

Samettimekko

Voi voi voi. En meinaa pysyä nahoissani, koska olen rakastunut. Sain tänään valmiiksi mekon kuopukselleni ja siitä tuli aivan liian ihana. Rakkaustarina alkoi jo yli kuukausi sitten, kun löysin Hanhelin sivuilta ihanan babycord sametin. Palasin ihailemaan sitä kerta toisensa jälkeen ja sitten huomasin Ottobresta Viviella-mekon, johon voisin yhdistää tämän ihanan kankaan. Sillä kertaa en tarvinnut muuta Hanhelista, joten minulle lähetettiin ystävällisesti kirjeenä tarvittava määrä samettia. Kun sametti tuli viikko sitten, minun oli aloitettava mekon ompeleminen samantien.

Katsoin kangasta ja totesin, että kaavat voidaan asettaa kummin päin tahansa, koska kuvio on tuollainen "jokasuuntainen". Asetin takappaleen kaavan kankaalle ja olin juuri alkamassa leikata, kun huomasin, että kankaalla on sittenkin olemassa oikea suunta. Irroitin kaavat ja kiinnitin uudelleen toiseen suuntaan. Aloin leikata ja juuri ennen kuin sakset koskivat kangasta, huomasin taas, että ensimmäinen suunta olikin ollut oikea. Kankaassa on pieniä sydämiä, jotka ovat vain yhteen suuntaan ja niistä sain lopulta ratkaisun.

Etu- ja takakappaleen yläosa poimutettiin alalangalle puolattavan kuminauhan avulla. Kylläpäs jännitti. En ollut ennen kokeillut sitä ja olin varma, että saan vähintään ompelukoneen solmuun ja kankaan pilalle mutta se olikin helppoa ja lopputulos ihana. Sitten ompelu tyssäsi, koska huomasin, ettei minulla ollut kuin n. 40 cm kuminauhaa ja sekin 10 mm leveää, kun ohjeessa mainittiin 6mm kuminauha. Kuminauhat olivat jo tilauksessa, joten hillitsin itseni ja jäi odottamaan sitä. Tilaus tuli keskiviikkona ja tänään jatkoin projektia. Kuminauhat paikoilleen ja saumat kiinni ja niin tämä ihanuus valmistui.

Lopuksi mekkoon oli aivan pakko ommella vielä Rakkaudella tehty -lappu niskaan, että se osataan pukea meillä oikein päin päälle.

Ehdin ottaa mekosta kuvia jo ennen kuopukseni herämistä päiväunilta mutta, kun sain mekon hänen päälleen rakkauteni syveni. Oih! Voih! Aivan liian ihanaa!

Babycord sametti.
 
Alalangalle puolattava kuminauha.

Rakkaudella tehty.

Mallin päällä.




1 kommentti:

  1. Taitaa onnistua kommentoiminen, kun loin tuon google-tilin. Minä kun en edelleenkään innostu facebookista.

    Hyvä, että lahjakone pääsi hyötykäyttöön. Pääasia, että innostuit ompelemisesta, sillä olin varma, että osaat ja ideoitahan sinulla riittää. Luulempa, että laajennat kohta isompiinkin kokoihin.

    Tuo samettimekko on ihastuttava. Juuri tuollaisia kankaita ja kuvioita oli 60-luvulla. Ihanan retroa!

    Pikku-mummu

    VastaaPoista

Ihanaa, että jätät jäljen. Kiitos!